ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ | Gallery Trophy

adgallery

ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ | Gallery Trophy

02.05.07 - 19.05.07

“Gallery Trophy”, 2007, λεπτομέρεια εγκατάστασης






















 

"Η εγκατάσταση υπό τον τίτλο Gallery Trophy σχολιάζει το θέμα του ανταγωνισμού στην τέχνη. Είναι η τέχνη ανταγωνιστική; Και αν ναι, πόσο την επηρεάζει αυτό στο δημιουργικό της μέρος αλλά και σε σχέση με τις επιλογές του καλλιτέχνη;

Από την δεκαετία του '80 δημιουργήθηκε μια νέα κατάσταση στα καλλιτεχνικά πράγματα, που ισχυροποιήθηκε κατά την δεκαετία του '90. Οι εξελίξεις που αφορούσαν στην ίδια την τέχνη, έτσι όπως τις παρακολουθήσαμε από τις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις, έπαψαν να διαβάζονται σε σχέση με τον θεωρητικό Λόγο. Για πρώτη φορά, σε αυτό το βαθμό τουλάχιστον, η τέχνη αντλούσε το κύρος της από την συμπόρευσή της με την αγορά υπό την ευρύτερη έννοια. Ο ανταγωνισμός, που προϋπήρχε στην τέχνη, έλαβε νέες διαστάσεις υπακούοντας στους κανόνες της αγοράς.

Δημιουργήθηκε μια νέα κατάσταση στον τρόπο αντίληψης των πραγμάτων. Κάποια από τα ερωτήματα που δικαιολογημένα τίθενται είναι: μπορεί κάποιος να δημιουργήσει απερίσπαστα, ανεπηρέαστα και χωρίς οποιαδήποτε "δέσμευση", όταν 'γύρω' του κυριαρχεί ένα τόσο ανταγωνιστικό κλίμα, που εισάγει με τόσο ευθύ τρόπο στην τέχνη τις έννοιες της αγοράς, της "σκηνοθεσίας" και του "promotion" ως πρωτεύοντα χαρακτηριστικά της; Μήπως η εισαγωγή αυτών των νέων δεδομένων οδηγεί τους καλλιτέχνες προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις και τους ωθεί να ενταχθούν στο ανά την εποχή "lifestyle", βάζοντας σε δεύτερη μοίρα την εσωτερικότητα και τον δημιουργικό αυθορμητισμό;

Στην έκθεση "Gallery trophy" παρουσιάζω ένα γήπεδο τένις, στο μισό των πραγματικών του διαστάσεων, ενταγμένο στο χώρο της γκαλερί Α.Δ. Η γκαλερί μετατρέπεται σε γήπεδο, ένα γήπεδο που στρεβλώνεται προκειμένου να χωρέσει στο καινούργιο του "περιβάλλον". Απέναντί του κρεμασμένο το "έπαθλο", μια αγριογουρουνοκεφαλή. Το κεφάλι του αγριόχοιρου τοποθετείται στο χώρο, όπως και τα βαλσαμωμένα τρόπαια των κυνηγών στα ορεινά χωριατόσπιτα, ως επίδειξη ισχύος και επικράτησης.

Ο παραλληλισμός του γηπέδου τένις με το κυνήγι του αγριόχοιρου είναι η συνέχεια ενός επιτοίχιου έργου (mural) με τίτλο "hunt" που έγινε στο παλιό Αρσάκειο Πατρών στην έκθεση "Ότι απομένει είναι μέλλον", στα πλαίσια των εκδηλώσεων της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης, το Φθινόπωρο του 2006. Στο έργο "Hunt " αντιπαραθέτω μια σκηνή κυνηγιού αγριόχοιρου, το όποίο είναι αντίγραφο από το σχέδιο του Rubens με τίτλο "boar hunt" του 1835, σε ένα σχέδιο σύγχρονου γηπέδου τένις. Ο παραλληλισμός αυτός θέτει διαχρονικά ερωτήματα γύρω από την επιβίωση, την επικράτηση, την κυριαρχία καθώς και την κοινωνική διαστρωμάτωση."

Νίκος Παπαδημητρίου

image gallery