adgallery

NELLY'S | Un nouveau regard (1899-1998)

10.11.2012 - 12.01.2013

"Καρυάτιδες", τέλη 1920, τύπωμα βρωμιούχου αργύρου, 11 Χ 8 εκ.

prev  Set 1/2  next
























H γκαλερί ΑΔ παρουσιάζει την ατομική έκθεση-αφιέρωμα στη Nelly’s (κατά κόσμον Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, 1899 Αϊδίνι, Μικρά Ασία – 1998 Αθήνα) με τίτλο Un nouveau regard (Μία νέα ματιά). Στην έκθεση θα παρουσιαστούν μία σειρά έργων της ιστορικής αυτής Ελληνίδας φωτογράφου, τα οποία ξεκινήσαμε να συλλέγουμε από το 1990, όταν άρχισε να δουλεύει την έκθεση “New York Easter Parade”. Το έργο αυτό, που η φωτογράφος δημιούργησε με την προτροπή και ενθάρρυνση του Alexey Brodovitch (διευθυντή του περιοδικού Harper’s Bazaar), ξαναπαρουσιάζεται μαζί με μια επιλογή πορτραίτων, τοπίων και φωτογραφιών της από τα μνημεία της Ακρόπολης.

Η Nelly’s σπούδασε φωτογραφία στη Γερμανία, κοντά στον μεγάλο κλασικό φωτογράφο Hugo Erfurt και αργότερα, κοντά στον Franz Fiedler, μυείται στη νέα αντίληψη της φωτογραφίας και τον ευρωπαϊκό νεορομαντισμό. Άνοιξε το πρώτο της στούντιο στην οδό Ερμού το 1924 και απαθανάτισε με το φακό της σημαντικές προσωπικότητες και θέματα της εποχής, όπως τη διάσημη χορεύτρια Μόνα Πάεβα γυμνή στον Παρθενώνα, τις Δελφικές Εορτές και την Εύα Σικελιανού κλπ. Ο αθηναιολόγος και ιστορικός Δημήτρης Καμπούρογλου της δείχνει την Αθήνα με το δικό του βλέμμα κι εκείνη ακολουθεί και φωτογραφίζει. Το αποτέλεσμα είναι μια σειρά φωτογραφιών εκπληκτικής αισθητικής αξίας. Η φωτογραφία της γυμνής Μόνα Πάεβα στον Παρθενώνα θα προκαλέσει σκάνδαλο στην μικρή Αθήνα της εποχής. Την φωτογράφο θα υπερασπισθεί ο Παύλος Νιρβάνας από τη στήλη του Ελεύθερου Βήματος (Μάιος, 1929).

Η Nelly’s από την εποχή ακόμη των σπουδών της και των γυμνών στο στούντιο του Fiedler στη Γερμανία, αφαιρεί τα στοιχεία του φόντου εστιάζοντας την προσοχή της στο θέμα, πράγμα που έχει αποτέλεσμα να ανατρέπει οικειοθελώς τις ίδιες τις αναφορές του προσανατολισμού και να αποτελεί η τελική εικόνα ένα μείγμα ρεαλιστικών και αφηρημένων τύπων. Κατορθώνει έτσι να ενσωματώσει την απορία του θεατή σαν στοιχείο της εικόνας. Ξέροντας ότι η ίδια καθοδηγεί τη ματιά του μέσα από το φακό της μηχανής και ότι ο θεατής θα ταυτιστεί με τη θέση της, του επιτείνει την απορία δίνοντάς του τη δυνατότητα να διαβάσει με διπλό τρόπο την εικόνα ως προς τον γήϊνο ορίζοντα.

Η κλασική της παιδεία και η λατρεία της για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό συντελούν ώστε η φωτογραφική της εργασία στην Ακρόπολη να γίνει καθοριστική για την ίδια αλλά και γενικότερα για την ιστορία της φωτογραφίας και της αρχιτεκτόνικης.

Στα πορτραίτα της η Nelly’s χρησιμοποιεί το τεχνητό φως αφήνοντας ένα μέρος της φόρμας στο σκοτάδι, ενώ το φόντο παραμένει κενό σαν αναφορά στους μεγάλους ζωγράφους της Αναγέννησης. Στόχος της δουλειάς αυτής υπήρξε η αναζήτηση του πνευματικού στοιχείου, της ποιητικής ατμόσφαιρας και της ανάδειξης της βαθύτερης ουσίας της μορφής.

Ο 2ος παγκόσμιος πόλεμος θα την βρεί στις ΗΠΑ όπου θα μείνει για 27 χρόνια. Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης θα αγοράσει μια μεγάλη σειρά από τις φωτογραφίες της.

Το 1966 επιστρέφει στην Ελλάδα. Παρουσίασε το έργο της σε πολλές εκθέσεις με τελευταία την «Nelly’s: Το σώμα, το φως κι η Αρχαία Ελλάδα», επίσημη συμμετοχή της Ελλάδας στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα της Βαρκελώνης το 1992. 


Διάρκεια έκθεσης: 10 Νοεμβρίου 2012 - 12  Ιανουαρίου 2013

image gallery