adgallery

ΝΙΚΟΣ ΚΕΣΣΑΝΛΗΣ

20.09.06 - 14.11.06

"Χειρονομία", 1961, μικτή τεχνική, 25 X 35 Χ 9 εκ.

prev  Set 1/2  next


















Στην έκθεση παρουσιάστηκαν ιστορικά έργα από όλες τις περιόδους της δουλειάς του έτσι όπως δείχθηκαν στην γκαλερί από τις αρχές της δεκαετίας του '90.

Πρώτη μία ενότητα ζωγραφικών έργων από την σειρά "Πουλιά και Λουλούδια" της περιόδου 1956-1957. Στην ζωγραφική αυτή σειρά ο Κεσσανλής οργανώνει συνθέσεις διονυσιακές με εκρηκτικά χρώματα που μαρτυρούν την ακατανίκητη έλξη του καλλιτέχνη για την ζωγραφική, την οποία εκλαμβάνει ως κίνηση, αίσθηση, παιχνίδι. Η χειρονομία δομεί έναν κόσμο στον οποίο οι μετακυβιστικές επιρροές καταλήγουν σε φανταστικές μορφές πτηνών και λουλουδιών. Η δυναμική της γραφής συναντάει τις αναζητήσεις της άμορφης τέχνης, της λυρικής αφαίρεσης και του αφηρημένου εξπρεσιονισμού με έμμεσες αναφορές στον ονειρικό κόσμο του Μιρό. Η ζωγραφική του καταργεί τις αρχές της προοπτικής υπέρ της υπερφορτισμένης χειρονομίας, της βίαιης παρόρμησης και του ρυθμού.

Θα παρουσιαστεί σε μία ενότητα 4-5 έργων μία αναφορά στις ιστορικές "χειρονομίες" του. Πρόκειται για μία σειρά έργων, που έκανε στο Παρίσι από το 1960 έωs το 1962, και που έχουν παρουσιαστεί σε ιστορικέs εκθέσειs στην Ιταλία, την Γαλλία, την Ολλανδία και αλλού. Oπωs σημειώνει ο Pierre Restany, "Τα αντικείμενα του Νίκου, φθαρμένα και βρώμικα, μπήκανε στην χρήση και την δοκιμασία του χρόνου. Κι αυτό που μοιάζει με θαύμα είναι ότι κράτησαν την σπίθα τηs ζωήs που πήγαζε από την αρχική χειρονομία, το φυσικό ίχνος που άφησε η οικειοποίησή τουs, το πλάσιμό τουs, η διευθέτησή τουs. Παρά την ηλικία τουs δεν έχασαν τίποτα από την δύναμη αυτοπροσδιορισμού τουs, δηλαδή την αλήθεια τουs". Τα περισσότερα έργα της σειράς αυτής βρίσκονται σήμερα στις συλλογές του Ε.Μ.Σ.Τ.

Η έκθεση συμπληρώνεται με τα φωτομηχανικά έργα του Κεσσανλή. Ο Νίκος Κεσσανλής, εκ των εισηγητών της "Mec Art", δημιούργησε τα πρώτα του έργα Μηχανικής Τέχνης το 1963. Η δουλειά του αυτή μπήκε στις συλλογές των Ευρωπαϊκών Μουσείων και τον καταξίωσε στην διεθνή βιβλιογραφία σαν έναν από τους σημαντικούς καλλιτέχνες του ευρωπαϊκού μοντερνισμού. Ο Κεσσανλής εντόπισε την έρευνά του κυρίως στο επίπεδο διαμόρφωσης της εικόνας. Πάνω στο ευαισθητοποιημένο πανί εκτυπώνονται σκιές από σιλουέτες σε φυσικό μέγεθος. Η μέθοδος επεξεργασίας της εικόνας είναι συνδυασμός του Θεάτρου Σκιών και της φωτογραφίας. Τελευταίο έργο αυτής της σειράς το έργο του σταθμού του Μετρό στην Ομόνοια. Η παρέμβαση του Κεσσανλή είναι διπλή. Από το 1966 παρουσιάζει τις πρώτες "Αναμορφώσεις" του, τα πορτραίτα του Arman και του Sanejouand, που πραγματοποιήθηκαν με πλάγια μετατόπιση της κεντρικής εστίας του φακού κατά την φωτογράφηση. Με τις αναμορφώσεις του ο Νίκος αποκατέστησε την επαφή του με μιά σχεδιαστική παράδοση που ανθούσε τον 16ο και 17ο αιώνα και που την είχαν εγκαινιάσει λαμπρά ο Holbein και άλλοι. Στην έκθεση θα παρουσιαστεί και ένα "τρισδιάστατο έργο μηχανικής τέχνης".

Τα τελευταία χρόνια η ανάγκη επανεκτίμησηs τηs σύγχρονηs εικαστικήs ιστορίαs μαs με διεθνή κριτήρια επιβάλλει να ξαναδούμε την δουλειά του Κεσσανλή και το ειδικό βάροs του έργου του.

image gallery