adgallery

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΤΣΙΒΟΠΟΥΛΟΣ | Between Experience and Experiment

21.09.05 - 19.11.05

"Actors", 2004, αρχιτεκτονική, τρικάναλη βίντεο εγκατάσταση, διάρκεια βίντεο: 35', διαστάσεις μεταβλητές




Στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα, που έχει τίτλο "Between Experience and Experiment", o Τσιβόπουλος παρουσιάζει δύο εγκαταστάσεις.

Στον 1ο όροφο της Γκαλερί παρουσιάζεται η εγκατάσταση-γλυπτό "Η Γκαρσονιέρα", μια πιστή αρχιτεκτονικά αναπαραγωγή του τελευταίου διαμερίσματος στο οποίο έζησε ο καλλιτέχνης κατά την παραμονή του στην Αθήνα. Οι λεπτομέρειες της κατασκευής, όσον αφορά τα υλικά, τα χρώματα και τη διαρρύθμιση του χώρου, είναι ακριβείς, με μόνη διαφορά ότι η κατασκευή είναι 70% μικρότερη σε κλίμακα από το πρωτότυπο. Περαιτέρω, ένας υπολογιστής προκαλεί το άναμμα και το σβήσιμο των λαμπτήρων στους επιμέρους χώρους με απόλυτα καθορισμένη χρονική διάρκεια, έτσι ώστε να δημιουργείται μια προσομοίωση της πραγματικής κίνησης του καλλιτέχνη. Παρ' όλο που το μεγάλο πλεξιγκλάς που διαχωρίζει το θεατή από το εσωτερικό της γκαρσονιέρας ενδυναμώνει το αίσθημα απομόνωσης και κλειστοφοβίας, το έργο μεταφέρει όλη την τρυφερότητα της ανάμνησης. Ταυτόχρονα το γλυπτό αποτελεί σχόλιο στη δισδιάστατη αναπαράσταση, στον ζωγραφικό χώρο.

Στο 2ο όροφο της Γκαλερί, ο Τσιβόπουλος παρουσιάζει τη βιντεοεγκατάσταση "Actors", στηριγμένη σε μια αυτοσχεδιαστική περφόρμανς. Ο καλλιτέχνης κατασκευάζει έναν ασφυκτικό χώρο με δύο κουκέτες, που θυμίζει στρατιωτικό κατάλυμα. Έχει επιλέξει τέσσερις ηθοποιούς, τους οποίους έχει ντύσει στρατιωτικά, δίνοντας τους ελάχιστες οδηγίες για την ανάπτυξη των χαρακτήρων. Οι τέσσερις ηθοποιοί, που για πρώτη φορά συναντιούνται κατά την παραμονή τους στο δωμάτιο, δεν γνωρίζουν τίποτα ο ένας για την πραγματική ζωή του άλλου και στην ουσία αυτοσχεδιάζουν. Οι πραγματικές πλευρές της προσωπικότητάς τους αναδύονται και αλληλεπιδρούν. Παρ' ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο, παρακολουθούμε τη δημιουργία σχέσεων ανάμεσα στους νέους άντρες παρόμοιες με αυτές που χαρακτηρίζουν την πραγματική στρατιωτική εμπειρία. H μη-γραμμική φύση της προβολής ενισχύεται και από την εγκατάσταση: η προβολή στο πίσω μέρος έχει ως σημείο εκκίνησης το 'φαντασιακό', όπου μέσω της περφόρμανς εισάγεται το στοιχείο του 'πραγματικού', ενώ οι μπροστινές προβολές εκτυλίσσονται στη σφαίρα του 'πραγματικού' με την ταυτόχρονη εμπλοκή του 'φαντασιακού'.

Και στα δύο έργα ο Τσιβόπουλος πραγματεύεται τη λειτουργία της μνήμης, ατομικής και συλλογικής.


image gallery